marjolein927.reismee.nl

Enjoying life

Lieve allemaal,


Als ik de afgelopen weken en maanden in t kort moet beschrijven kan ik t beste verwoorden met enjoying life. Ik ben hier veel te veel geld aan t uitgeven maar ik geniet van elk moment en elke cent is t meer dan waard. Ik heb zo veel leuke dingen gezien en gedaan de afgelopen tijd dat ik zeker weet dat ik dit nooit meer zal vergeten.


Waar was ik de vorige keer gebleven.. Ik moest nog twee examens maken. Afgelopen donderdag heb ik eindelijk de punten terug gekregen. Voor European business een G en voor Statistics een VG dus daar ben ik super blij mee. Nu alleen nog de opdracht voor Cultural awareness afmaken en dan ben ik al klaar.


Die vrijdag hadden we een halloween feestje in falun. Was echt super leuk. Zaterdags vooral veel geslapen om weer genoeg energie te hebben voor het volgende feestje. Zondag hadden we een pre-party in mijn keuken maar op een moment stonden er meer mensen in mijn kamer dan in de keuken zelf. Heel leuk maar gelukkig had tessa de dag drna geholpen met opruimen. Later op de avond waren we naar Tenoren gegaan waar t echte feest was. Was echt een heel leuk weekend. Maandags een beetje bijgekomen. Ik was toen naar school gegaan om me daar voor te bereiden voor de presentatie die ik de dag erna had. Daar kwam ik allemaal mensen tegen die er niet in geslaagd waren om de schmink helemaal van hun gezicht af te krijgen, dus gelukkig ook nog wat kunnen lachen.


Dinsdag ochtend had ik al vroeg les en later op die ochtend een presentatie. Gelukkig was die goed gegaan en kon mn \'vakantie\' beginnen. \'s avonds hadden we een verjaardags feestje. Dat was wel gezellig maar ik was al op tijd naar huis gegaan aangezien ik nog veel te moe was van de dagen ervoor. Woensdag de hele dag geslapen en mn koffer ingepakt voor rusland.


Donderdagochtend was t dan zover. Om half 8 liepen we met een hele groep naar t busstation met al onze koffers. Daar hadden we om kwart over 8 de bus genomen richting Stockholm. Eenmaal in Stockholm aangekomen waren we maar opgesplitst en was iedereen maar ergens wat gaan eten of drinken aangezien je niet zo veel kunt doen als je allemaal bagage bij je hebt. Aan t eind van de middag gingen we richting de haven en daar stond onze boot. Het zag er heel mooi uit van binnen maar eenmaal bij onze cabine viel t toch wat tegen (had niet anders verwacht). Heel klein maar goed genoeg voor n nachtje. savonds waren we gezellig wat gaan drinken op de boot.


Vrijdagochtend kwamen we aan in Helsinki. Daar hebben we vanalles bezichtigd zoals de white church. Verschillende mooie gebouwen maar de stad zelf is niet zo heel bijzonder. Tegen t einde van dag waren we daar n hotel gegaan wat t hoogste punt van de stad was. Daar hadden we een mooi uitzicht op de hele stad. Die avond moesten we weer op een andere boot. We waren allemaal best moe en wouden fit zijn voor St. Petersburg dus we waren maar op tijd gaan slapen.


Zaterdag ochtend kwamen we dan eindelijk aan in St. Petersburg. Eenmaal door de douane heen stonden een paar gidsen ons op te wachten. Buiten was een klein orkestje aan t spelen dus we waren al meteen in de stemming. Met een busje werden we naar de stad gebracht waar we nog n klein stukje moesten lopen naar ons hostel. Wij gingen er heen met de instelling dat we iets konden verwachten zoals de cabins op de boot. Gelukkig was niets minder waar. Het was echt n super mooi hostel. De kamer was ruim, schoon en redelijk modern, een ruimte met computers, tafelvoetbal en lekkere zitkussens. De woonkamer had een grote bank en allemaal andere zitkussens, een groot scherm waarop we films konden kijken, een platenspeler en een gitaar. De keuken was ook groot en er stonden koelkasten waar we ons eigen eten in konden leggen. Daarnaast mochten we 24/7 gratis thee, koffie of chocomel pakken, wat erg goed uitkwam met mijn nieuwe thee verslaving. Ook was er een was ruimte met verschillende wasbakken en spielgels, meerdere wc’s en douches dus we hadden niets te klagen.


Nadat we onze bagage hadden achtergelaten gingen we weer de stad in. Daar hebben we verschillende gebouwen, cathedralen, beelden en andere mooie plekjes bezichtigd. Een van de cathedralen hebben we ook beklommen waar we een mooi uitzicht hadden op de hele stad. We hebben ook het schip ‘De vliegende hollander’ gezien waarin nu een restaurant en sportschool zit. Ook hebben we het oudste gedeelte van de stad bezichtigd . Al met al een super mooie en vermoeiende eerste dag. Toen we eenmaal bij t hostel terug waren hadden we lekker de tijd om uit te rusten. Daarna moesten we ons weer klaarmaken want we gingen naar n russische pub. Daar was t ook heel gezellig, maar we waren niet al te laat naar bed gegaan want er stond weer een druk programma op ons te wachten voor de volgende dag.


Zondag ochtend waren we eerst naar t Hermitage gegaan. Daar hadden we twee en half uur de tijd om zelf rond te kijken. Wat was t mooi daar. Een geweldige architectuur met vooral fascinerende plafonts. Ook heel veel mooie kunstwerken die er binnen hingen. Wel grappig om te zien dat ik toch nog wat dingen herkende van kunstgeschiedenis. Na het hermitage gingen we naar de ‘Icecream church’. Dit is niet de echte naam van de kerk maar wel veel makkelijker te onthouden. Daarna zijn we nog naar de souverniermarkt geweest. Toen iedereen wat gekocht had gingen we russische taarten eten. Heel lekker en ook erg goedkoop. Een deel van de groep ging daarna nog n paar kleine dingen bezichtigen maar wij zijn toen met een van de gidsen snel terug naar t hostel gegaan. Daar hadden we een uur de tijd om ons klaar te maken voordat we weer moesten gaan. Samen met een paar andere meiden waren we naar het notenkraker ballet gegaan. Echt heel erg mooi, vooral de muziek die er bij zat. Toen we daarna weer terug bij ons hostel waren hadden we nog n uurtje om te chillen en daarna moesten we weer gaan. We hadden een limousine party, gezellig in een limousine door st. Petersburg rijden, drinken en een enkele poging tot dansen. Tussendoor hadden we ook verschillende stoppen waar we even van de mooie uitzichten konden genieten. Een geweldige dag om nooit te vergeten.


De laatste dag in st. Petersburg zijn we met de metro en bus naar een stadje in de buurt van st. Petersburg gegaan waar een of ander zomerpaleis stond. Heel mooi maar niet zo heel bijzonder. Eenmaal weer terug in t centrum zijn we nog ergens wat gaan eten en toen was t weer tijd om onze koffers te pakken en richting de haven te gaan. Op de boot hadden we nog wat mooie aankopen gedaan: een slof sigaretten voor maar €17,- en een fles vodka voor €6,-. Daarna op tijd naar bed gegaan want we waren echt helemaal kapot.


De ochtend erna waren we weer in helsinki. Nadat we de koffers hadden gedumpt zijn we eerst rustig gaan ontbijten. Daarna hadden we de boot naar Suomenlinna eiland genomen. Een heel mooi eilandje alleen helaas door de regen en wind werd het een grauw en engig stadje. Toch hebben we ons daar evengoed wel kunnen vermaken. Savonds weer op de boot weer terug richting stockholm. Het plan was om nog flink te gaan feesten alleen jammer genoeg stormde t dus niemand was echt in de stemming daarvoor dus uiteindelijk nog op tijd gaan slapen.


De dag erna zijn we daar stockholm centraal gegaan om op onze bus te wachten. En tegen de avond waren we eindelijk weer terug in Borlänge. Het was wel meteen duidelijk dat we weer in Zweden waren want om 3 uur ging de zon al weer onder.


De afgelopen dagen vooral bijgekomen van de afgelopen week en druk bezig geweest met snotteren, hoesten en ziek zijn dus t enige wat ik echt heb gedaan is geslapen. Ik voel me vandaag gelukkig al weer stukken beter dus vanaf morgen maar weer eens wat nuttigs gaan doen. Ik zal binnekort even wat foto’s uploaden zodat jullie ook kunnen zien waar ik van heb mogen genieten. Tot snel!


Liefs uit Borlänge,


xx Marjolein

Reacties

{{ reactie.poster_name }}

Reageer

Laat een reactie achter!

De volgende fout is opgetreden
  • {{ error }}
{{ reactieForm.errorMessage }}
Je reactie is opgeslagen!

Deze reis is mede mogelijk gemaakt door:

Travel Active