marjolein927.reismee.nl

With a little help from my friends

Lieve allemaal,


Beter een goede vriend in elk land dan een verre buur in Nederland.. Klinkt waarschijnlijk een beetje raar maar vond dat dit toch iets meer van toepassing is voor mij dan het originele spreekwoord aangezien ik toch niet zo veel in Nederland ben haha


Afgelopen vrijdag ben ik naar Anuradhapura gegaan. We kregen de middag vrij aangezien de helft er toch niet was vanwege goede vrijdag. Ik ging om kwart over 1 op de trein met de gedachte dat ik er 4 uur later zou zijn maar niets was minder waar. Uiteindelijk was ik om kwart voor 8 savonds pas in Anuradhapura. De treinreis zelf was ook nog een heel avontuur aangezien hij nog al overvol was (zoiets zie je in Nederland alleen met Koning(inne)dag). Alleen is het hier stukken warmer dus het was meer te vergelijken met een sauna waar iedereen tegen elkaar aanstaat, gelukkig wel met de kleren aan. Na zo\'n 3,4 uur in de trein gingen er gelukkig wat meer mensen uit en kon ik een beetje vrijer staan en op mn tas zitten.


In Anuradhapura kwam Trudy, de collega van Marieke, mij ophalen op het station. Toen waren we met de tuktuk naar het huis gegaan waar hun verblijven. Ze wonen bij Nimal, de sociaal werker waarmee ze hier samenwerken. Een hele zorgzame man die goed voor hun zorgt. Daar thuis had ik ook de andere twee vrouwen ontmoet die daar samen met trudy bezig zijn om het weeshuis op te knappen en wat structuur aan te brengen (in totaal zijn er volgens mij 9 nederlanders hier geweest die allemaal voor een aantal weken zijn gebleven, dus ze lossen elkaar hier zeg maar af en Trudy is de enige die hier van het begin tot eind is). Na een heerlijk kopje thee en water stond er een hele maaltijd voor ons klaar. Ze koken daar echt heel uitgebreid. Na het eten lekker gedouched en toen maar snel gaan slapen, het was toen al 12 uur geweest.


De volgende ochtend stonden we namelijk al om half 4 op en om 4 uur vertrokken we naar Jaffna. Jaffna is de meest noordelijke stad in Sri Lanka, hier was tot 2009 nog een oorlog gaande. We gingen met 7 man, ik, de drie nederlandse dames, 1 srilankaanse vrouw en twee srilankaanse mannen. Na een hele lange busrit kwamen we in Jaffna aan. Daar zijn we eerst even gaan ontbijten en hebben we gebruik gemaakt van de \"luxe\" wcs. In heel Jaffna heb ik geen een normale wc gezien, alleen maar zo\'n gaten in de grond dus dat was ook eens wat anders.


Daarna konden we weer met de volgende bus op weg naar een van de eilandjes waar een grote hindu tempel en een boedistische tempel stonden. Na weer een anderhalf uur in de bus gezeten te hebben mochten we in een boot stappen. Nou.. dat was me nog eens een boot, het deed ons denken aan bootvluchtelingen, nja hebben we dat ook eens meegemaakt en gelukkig zijn we levend naar de overkant gekomen. Op het eiland hebben we de tempels bekeken en wat rond gelopen langs de tempels. Allebei wel echt heel mooi maar voor mij zijn de hindu tempels iets te druk dus ik vind persoonlijk de boedistische tempels mooier.


En ja toen moesten we ook nog terug naar de overkant.. Gelukkig hadden we dit keer een boot waar we boven het water konden zitten. Een van de twee mannen had even n praatje gemaakt met de mensen van de boot en had zo even geregeld dat we bij de man die de boot bestuurde konden zitten. Nou dat noem ik pas een upgrade haha


De terugreis naar Jaffna ging een stukje sneller. Toen we daar waren hebben een heerlijk glas koude cola gedronken die we wel konden gebruiken na al dat warme water. En natuurlijk ook even wat gegeten want het was toen onderhand al half 5 ofzo.


Daarna zijn we nog na een andere hindu tempel geweest. Deze vond ik persoonlijk een stuk mooier dan die andere. Ze waren toen we daar kwamen ook net bezig met offeren dus dat was ook wel mooi om te zien. Als laatste zijn we naar het Nederlandse fort gegaan daar. Het is eerlijk gezegd niet zo heel mooi meer, niet goed onderhouden en na zo\'n lange dag waren we eigenlijk ook wel klaar met al het bezichtigen. In het Fort waren ook een aantal mensen die graag met ons op de foto wouden. Blanken mensen vinden ze toch wel erg interessant.


Het duurde even voordat we een bus terug konden vinden maar uiteindelijk was dat toch nog gelukt. Het laatste half uur hadden ze van chauffeurs geruild en dat was toch iets te goed te merken. Ik verwacht dat hij het dubbele van het normale snelheidslimiet reed. Ik was in ieder geval blij toen we in Anuradhapura eruit mochten. Ik had er niet aan moeten denken om daar nog tot Colombo in te moeten zitten. Maar aan de andere kant, we waren nu wel wat sneller thuis. Toen we thuis waren was het ook al weer 2 uur geweest dus toen nog ff wat gedronken, een banaantje gegeten en gedouched en toen snel gaan slapen. We waren allemaal kapot van de lange dag.


Zondag ochtend weer lekker ontbeten en toen zijn we naar de markt gegaan, de dames, Nimal en ik. Dat doen ze elke zondag, dan halen ze groente en fruit voor de hele week. Aangezien ze maar 3 fietsen hadden mocht ik bij Nimal achterop de scooter, dat was wel lekker. De markt was ook wel leuk om daar even geweest te zijn. Toen we thuis waren hadden we weer ff wat gedronken en had ik wat foto\'s van het weeshuis bekeken. Daarna was ik met Trudy naar het kinderweeshuis gefietst. Het was heel mooi om te zien. Echt een heel groot verschil met toen hun daar kwamen dus het zag er een stuk vrolijker uit. Op de weg terug waren we ook even bij het meisjes weeshuis langs geweest. Hier gaan ze sinds kort ook af en toe heen om te helpen of om gewoon met de meiden te spelen. Er zitten daar 52 meisjes van tussen de 6 en 18 jaar. Ze slapen daar in slaapzalen en hebben niet eens allemaal hun eigen bed. Daarnaast wassen ze zichzelf bij de waterput, douches hadden ze daar niet. Dankzij Trudy en de andere zijn ze daar nu 3 douches aan het bouwen. Ik vond dit vooral heel erg heftig om te zien. Ik denk dat als ik nog een keer terug ga naar Anuradhapura dat ik daar ook even langs ga, al is het maar om even met ze te spelen. Ik ben daar maar n kwartiertje geweest maar als je alleen al zag hoe graag die kinderen wat aandacht krijgen is toch wel erg zielig.


Toen we weer thuis waren stond er weer een mega grote lunch voor ons klaar, en dat terwijl ze hadden gevraagd om een kleine lunch hahha. Ook had Nimal ook nog eens ijs gehaald omdat ik weer weg ging. Echt heel aardig die mensen allemaal.


Na de lunch was het voor mij weer tijd om te gaan aangezien er maandag gewoon weer gewerkt moest worden. Nimal had mij even naar het station gebracht. Daar bleek dat ze alleen nog maar 3e klas tickets wat opzich niet zo\'n ramp was aangezien ik de heenweg ook de hele tijd heb gestaan en dit een intercity was dus een stuk sneller zou gaan. Maarja Nimal had een vriend die op het station werkte dus die had even geregeld dat ik op de plek waar normaal die machinist zit, alleen dan in het midden van de trein, kon zitten dus dat was wel ideaal. Ik kon gewoon zitten en heerlijk uit de deur kijken naar buiten. Die man van het station had me gister ook nog even gebeld om te checken of het allemaal goed was gegaan haha. Zo vriendelijk al die mensen hier. Voor als ik de volgende keer naar Anuradhapura ga heb ik al een slaapplaats en verschillende mensen die mij alles willen laten zien.


Maandag avond was er weer een welkomst bbq/feestje bij het hostel. Er was een nieuwe Nederlandse jongen dus ik heb meteen geregeld dat ik straks het WK niet in mijn eentje hoef te kijken hahah of in ieder geval dat ik het iemand kan kijken die ook voor Nederland is.


De afgelopen dagen natuurlijk gewoon weer moeten werken. Gister vertelde Priyantha, onze accountant, dat hij boos op me was. Dus ik van hoezo dat dan.. Nou hij was boos op mij omdat ik te veel rookte en een hele preek gegeven over hoe slecht het voor me was -_- een hele lieve man maar daar moet hij zich niet mee gaan bemoeien. Maarja hij bedoelt het goed.


Gisteravond lekker helemaal niets gedaan. Ik was namelijk nog steeds moe van het weekend (nu nog steeds eigenlijk). Maar vanavond moeten we weer naar de pub voor de pubquiz dus dat zal vast wel weer leuk worden.


Nou dat was het wel weer. Sorry voor het veel te lange verhaal, hopelijk vinden jullie het toch nog steeds leuk om te lezen.


Liefs uit Sri Lanka,


xx Marjolein

Reacties

{{ reactie.poster_name }}

Reageer

Laat een reactie achter!

De volgende fout is opgetreden
  • {{ error }}
{{ reactieForm.errorMessage }}
Je reactie is opgeslagen!

Deze reis is mede mogelijk gemaakt door:

Travel Active